Holglas

Glas is inert. Het beïnvloedt de smaak van ingrediënten
of bereid voedsel niet. Glas laat het gerecht spreken.
Geir Skeie

Van de beker voor de tandenborstel tot de champagnecoupe, van de fles vers fruitsap tot de verrines voor schaaldieren, van het aftershave flacon tot het parfum flacon, holglas is niet weg te denken uit ons dagelijks leven en bij speciale gelegenheden. De voorliefde voor glas als huishoudelijk glas en als verpakkingsmateriaal sluit aan bij de tendens – vooral in Europa – van een gezond, authentiek, duurzaam, eenvoudig en stijlvol leven.

Glas is het geliefkoosde verpakkingsmateriaal van de Belgische en Europese consumenten voor voedsel en dranken (Dennis Claus en Patricia Kruiniger, InSites Consulting, 2010). Het bewaart de smaak, het aroma en de textuur en behoudt langer de verse producten en hun vitaminen dan andere materialen. Glas wordt als gezond en veilig ervaren en wordt gewaardeerd omwille van zijn elegantie en zijn respect voor het milieu.

Smaak, aroma, textuur, kleur, versheid

Kunstmatige bewaarmiddelen en additieven genieten niet langer de voorkeur van de consumenten die authentieke producten verkiezen die zo vers en natuurlijk mogelijk smaken. Glasverpakkingen, die inert en homogeen zijn, hebben geen beschermlaag nodig. Zij houden het product intact tegen plotselinge temperatuurschommelingen en het gebruik van gekleurd glas geeft een bescherming tegen de UV-stralen van de zon. De smaak, het aroma, de textuur, de kleur en de versheid worden zo doende op een optimale manier door het glas bewaard. Het vormt het perfecte verpakkingsmateriaal voor verse producten gemaakt van zuivere en natuurlijke ingrediënten zoals vruchtensappen, smoothies en sauzen op basis van tomaten. Glas krijgt ook de voorkeur voor alcoholische dranken, waters, sappen, softdrinks en zuivelproducten.

Elegantie

De uitstraling van glas is in trek om verfijning en prestige te geven aan het product dat het bevat. In alle eenvoud of met raffinement. Een fles spuitwater op een vergadertafel, een verrine voor het aperitief, een parfum flacon, een fles wijn met jaartal, glas draagt bij in termen van imago en kwaliteit aan de reputatie van een merk, een voedingsbedrijf, een restaurant, een magazijn… aan het slagen van een receptie, een onderhoud, een evenement…

Gezondheid

De consumenten beschouwen glas als veilig voor de gezondheid en zij hebben gelijk. Glas wordt gemaakt van natuurlijke grondstoffen (drie hoofdmaterialen : zand, natriumcarbonaat en kalk). In tegenstelling tot andere materialen is er geen chemische wisselwerking mogelijk tussen de glasverpakking – inert – en het product dat zich er binnen in bevindt. Glas tast de inhoud niet aan, zelfs wanneer het opgewarmd wordt in een microgolfoven. Het vormt ook een natuurlijke barrière tegen bacteriën.

De niet-toxiciteit en inert karakter van glas (als gevolg van homogeniteit en anorganische macromoleculaire structuur die grotendeels amorfe en uitzonderlijk stabiel is) zijn erkend door de Europese en internationale wetgeving. De Europese Commissie heeft recent een aanbeveling gepubliceerd die ouders aanraadt glazen zuigflessen te gebruiken omdat zij geen gevaar vormen voor de menselijke gezondheid. Tot op vandaag is glas de enige verpakking die het GRAS label (Generally Recognized As Safe) heeft ontvangen door de Amerikaanse overheid van voedsel en medicijnen (Food and Drug Administration).

Milieu

Praktisch de helft van de Europese consumenten duidt glas aan als de meest milieuvriendelijke verpakking. In België zijn zes op tien respondenten ervan overtuigd. Glas is eeuwigdurend : het is 100% recycleerbaar en kan verscheidene malen gerecycleerd worden zonder kwaliteitsverlies. België is bovendien de Europese nummer 1 op gebied van recyclage : meer dan 96 % van de glasverpakkingen worden in ons land gerecycleerd. Glas als verpakking is herbruikbaar en heeft een uitzonderlijke levensduur die geen tweede verpakking nodig heeft en bevoordeelt het gebruik van herbruikbare kratten voor het transport.

Friends of Glass

Friends of Glass (www.friendsofglass.com) is een Europees consumentenforum dat het recht om eten en drinken te kiezen in
glazen verpakking promoot en ondersteunt. Het verenigt iedereen die gelooft dat glas een logische keuze is voor henzelf, hun families en het milieu.

Het Slow Food

De glassector ondersteunt de internationale Slow Food filosofie, ontstaan in Italië en in het leven geroepen door Carlo Petrini. Slow Food staat voor lekker, puur en eerlijk. Lekker voor de smaak, puur voor het milieu en een eerlijke vergoeding voor de producent. Zij wordt op lokaal vlak toegepast door de oprichting van een convivium, een gemeenschap van personen, die projecten en activiteiten organiseert om deze missies te realiseren. Slow Food heeft Cittaslow doen ontstaan, een filosofie die meer globale parameters voor de “Levenskwaliteit” van de burger in het geheel opneemt.

Print Friendly, PDF & Email